• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bygga nytt hur?

Kråkan87

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
2 Juli 2014
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Har sett folk få bolån på flera mille, men hur? Ett nybyggt hus kostar 3.5-4.5 mille här, om jag har en årsinkomst på ca 340,000kr och mannen har eget företag (AB) och får in ca 300.000-350.000/år, inte fan kan vi få lån å bygga nytt hus på 3-5 mille? Hur gör folk
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Har sett folk få bolån på flera mille, men hur? Ett nybyggt hus kostar 3.5-4.5 mille här, om jag har en årsinkomst på ca 340,000kr och mannen har eget företag (AB) och får in ca 300.000-350.000/år, inte fan kan vi få lån å bygga nytt hus på 3-5 mille? Hur gör folk

Kollade i snabbkalkylen på SBAB, ett bolån på knappt 3.4 mille skulle ni kunna få, förutsatt att ni inte har barn och inga andra skulder överhuvudtaget. En rejäl kontantinsats behövs också
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Bankerna lånar ut ca 5,5 av årsinkomsten sedan amorteringskraven 2016, nu måste man dock amortera 3 % på allt man lånar utöver 4,5 av årsinkomsten. Vi fick turen att ombilda en hyresrätt till BR för några är sedan och sålde med bra vinst. Köpte ett dyrt ruckel, åkte till banken med ritningar och byggnadskalkyl...(ritade & byggde allt själv) fick lån på resten utöver tomten/rucklet. Det var en tuff resa, rekommenderar ingen som inte är väldigt kunnig inom bygg osv att bygga hus/köpa ett skal om man inte har mkt pengar att kunna lägga ut.. vi har de lån i de summorna du pratar om. Du kan skicka mig ett pm om du undrar något annat :)
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Som Lasseman säger, ju mer handpenning man har desto mer vänliga bankerna blir (dock upp till kalkylnivå såklart). Har själv som ensamstående en deklarerad inkomst runt 540.000. Min bank gav lånelöfte på 3.2 milj. Hade inte så mycket handpenning (och skulle inte vilja vara skuldsatt över taknocken), så köpte något som passa min ekonomi, dvs en bostadsrätt för 1,7 och den handpenning jag hade då, (runt 240.000 om jag minns rätt)
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Det var absolut inte för att vara otrevlig om det kanske lät så. Menar bara att min får jobba sig upp. Köpa ett ruckel, sälja med vinst, köpa lite finare, sälja med vinst etc.... jag är inte där heller på långa vägar. Men jag sover gott om nätterna utan ekonomisk panik. Skulle kunna bo i nybyggt hus men inte ha råd till mat.. det skulle oroa mig mer än en vacker fasad.... där ska bankerna faktiskt ha lite credd idag, att man inte lånar mer än vad man klarar av. Hårdragen kalkyl kan tyckas, men med höjd för det oförutsedda som vi alla kan råka ut för
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp